Thum10510_1Lars,

Jag har den fantastiska förmånen att just nu i min hemmarigg kunna lyssna på musik genom två olika uppsättningar fantastiska högtalare. Stativhögtalare, till formatet modell mindre och modell mellanstor, men de har gemensamt att de låter större än du tror … Harbeth P3ESR och Harbeth 30.1. De turas om att ta plats på stativ från kanadensiska Foundation, konstruerade för P3:an, 57 cm höga. Vad de gör där? Spelar musik! Rent och klart, lätt och transparent, med timing och rytm, med detaljer, stereoperspektiv och helhet i klangen, med närvarokänsla, djup och bredd, med stor detaljrikedom i botten, mellanregister och diskant och allt samsas i en musikalisk helhet… inget som skaver, inget som dominerar, inget som färgas konstigt… Nu hittar jag väl på? Kan man få allt det här på en gång? Jo, det är vad jag upplever. Det är, ett musikaliskt äventyr. Båda paren högtalare får musiken låta som jag vill den ska låta, naturligt, rent och lätt. De har sina begränsningar i djupbasen (se de tekniska specifikationerna) men de är fullständigt övertygande, alla frekvenser inom deras områden presenteras lika starkt, det är min upplevelse. Så jag hör detaljer och jag hör helhet… Och det är vad det handlar om: att höra musik som man vill att den ska låta.

Det som hände var att jag ville visa vad jag pratar om. Så du tittade in och vi lyssnade några timmar, det blev en musikalisk lördagskväll!  Vi skrev inga protokoll, så det här är mina intryck. Jag hade inte planerat så noga, men plockade fram något av den musik som jag ofta spelar och så satte vi oss och njöt av upplevelsen från P3:orna. (jag har försökt beskriva dem tidigare så jag ska inte upprepa mig utan bara säga (igen) att de är små under). Sedan lät vi 30.1:orna ta plats på stativen och spelar samma musik igen. Jag ska inte trötta med listor, men ett axplock.

Joana Amendoira, La Flor de Pele. Fado! De första tonerna ett ensamt instrument som sätter sig i rummet, fullständigt självklart. Rösten kommer mitt i rummet med total närvaro och med textning så jag kan ta på den med fingrarna… och vid det laget är jag förlorad. Rummet/scenen/bubblan… det är så stort, så djupt och så brett. Om jag tidigare kunde ”se” instrumenten” har jag nu upplevelsen att jag kan ”gå” mellan dem, så separerade är de. Men hela rummet vibrerar, inte för att det är starkt volymmässigt, men av klang.

Cornelis vs Riedel. Piano, kontrabas, slagverk, blås och sång av Nicolai Dunger och Sarah Riedel. Det är naket, känsligt, svängigt, kul och fullt av detaljer… Allt lyfts fram, från kontrabasens underfundigheter, rösternas nyanser, blåsarnas klanger, slagverkens puls och lekfullheter presenteras tydligt.

Raising Sands, med Robert Plant och Alison Kraus. Det är bottenlöst djupt i basen och det är ljust och skirt i röster och gitarrernas övertoner. Jag hör tydligt, utan att anstränga mig rösten och texten i understämman.

TKK med Thåström på ”Voices of Eden”, Fläskkvartetten. Den där svärtan… Thåström sitter på min axel och viskar och ryter i örat på mig! Stråket, det elektriska stråket lägger klanger, puls, stämmor, starkt och svagt, djupt nere och höga övertoner (så långt jag nu kan höra vid min ålder?) – och det är så lätt, så självklart presenterat. Det här är också en platta där jag anar perfektion i inspelning och mixning.

Vinyl? Jag har tidigare utbrutit i lovord över en Rega P3-24 med pickup ”Exact” och extern nätdel, eller hur. Vad kan jag säga mer än att det är mer! 30.1:orna fyller rummet (ja alla rum) med Knopflers röst där han textar så tydligt som jag aldrig tidigare hört, andrastämmor är tydliga, gitarrerna (jisses så många klanger och tekniker han behärskar)gnistrar och bandet sitter där alldeles självklart i rummet. Melody Gardots röstmystik viskar i örat och ljuden från staden (Lisboa) är fullständigt distinkta, långt borta och nära.

Det här är vad det handlar om. Att få höra musik som man vill att den ska låta. Måtte var och hitta sina favoriter, jag har hittat mina.  Låt musiken flöda!

Tack för den här fantastiska möjligheten du givit mig Lars! Tack!

/Ha det!

Jan

Uppsättning: Rega Elicit; Rega Saturn; Rega Fono Mini A2D, signalkabel Rega, Rega Planar P3-24 med pickup Exact och TT-PSU extern nätdel; Harbeth P3ESR, Harbeth 30.1; stativ Foundation Speaker Stand P3;  högtalarkabel Tellurium Q Blue; nätfilter Supra LoRad MD06-EU/SP

 

Share Button
 

Comments are closed.